יום ראשון, 7 באפריל 2013

נופים ממטרופולין המוות- פרופ' אוטו דב קולקה

בנושא שונה ממה שעוסק בו הבלוג בדרך כלל, אבל חשוב היה לי לשתף ולספר-

לפני כ-18 שנים, יצאתי במשלחת נוער לפולין, כדי לזכור ולא לשכוח.
את הנעל הבודדה, ועוד אחת ועוד נוספת- שנערמו לאחר המלחמה במצבור באושוויץ.
את טרבלינקה, עם המוני האבנים- כשכל אחת מייצגת עיירה מהתקופה ההיא.
חוויה חזקה ומשמעותית, שלא דומה לשום דבר אחר.







לפני כשלושה שבועות, במסגרת חברותי בקהילת "הקוראים המשפיעים" של ידיעות, קיבלנו "ספר לבן" (כלומר- ספר בלי כריכה ובלי תקציר, כדי שנוכל להביע עליו את דעתנו כמה שבועות לפני שיצא לאור ולחנויות)- שעסק בשואה, מנקודת מבטו של היסטוריון של היום, ילד בן 11 בזמן המלחמה.

זהו לא ספר שואה "רגיל", אלא כזה שנכתב מנקודת מבט שונה מאד- מצד אחד מאד מרוחק, המחבר-ההיסטוריון מתאר היסטוריה מאד "מקומית", משהו שקשה לראות את סופו, בעל חוקיות משלו-, מציאות בה קשה לראות את קרן האור.
מצד שני- איך בכל זאת נאחזים בכח- במעט השפיות שעוד נשארה, בשירת מקהלה או דרך הצגות בגטו.
ומצד שלישי- בפרספקטיבת הזמן, איך דברים נראים מהמרחק, מישראל של היום.

אותי אישית הספר "זרק" כמה וכמה שנים לאחור, וקשר כמה קצוות לא סגורים, בתיאור חוויות ממקומות בהם ביקרתי אני, וגרם להרבה מחשבות על התמודדות, גם כשסיימתי לקרוא- במיוחד בשנה בה הפכתי אני לאמא.

הספר יצא לאור בימים אלו, ובקרוב יהיה זמין גם בחנויות; והוא מרתק, מטלטל ובעיקר מאד מומלץ- גם ובעיקר כי מסמכים מהסוג הזה, טיבם שילכו ויעלמו, ונדירות ההזדמנויות לקבל עוד פרספקטיבות למה שהיה שם.


את הספר מלוות גם הקלטות של פרופ` אוטו דב קולקה, בהם הוא מספר את חוויותיו והן מהוות את הבסיס לספר. הנה הלינק-

http://www.ybook.co.il/page_22298


נופים ממטרופולין המוות- פרופ' אוטו דב קולקה

פרופ` אוטו דב קולקה, "נופים ממטרופולין המוות".

14 תגובות:

  1. לזכור ולא לשכוח!
    ותודה על ההמלצה!

    השבמחק
  2. רשומה ראויה ביום עצוב כזה
    לצערי, אני עדיין לא עשיתי את המסע לפולין, אבל זה בהחלט אחד הדברים שאמי מתכוונת לעשות!

    השבמחק
  3. גם את קוראת משפיעה??
    ואללה. גם אנחנו. קראתי והתרגשתי

    השבמחק
  4. איזה כייף להכיר עוד קוראת משפיעה!!
    שמחתי לדעת שגם את קוראת משפיעה...וכן, הספר גם אותי טלטל חזק והמלצתי עליו אצלי בבלוג...את מוזמנת לקרוא.
    http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?EntryId=2518992&r=1

    השבמחק
  5. תודה.
    ואני באמת חושבת שזה ספר ראוי, והלוואי שרבים יקראו אותו.

    השבמחק
  6. תודה על התגובה.
    המסע לפולין זו בהחלט חוויה יוצאת דופן.

    השבמחק
  7. אכן כן :-)
    אז נפגש גם במסדרונות הפורום של ידיעות ספרים... סופשבוע נעים!

    השבמחק
  8. בסוף כולנו גם כאן :-)
    מיד נגשת לקרוא גם את הפוסט שלך. תודה!

    השבמחק
  9. נשמע ממש מעניין...הספר עדיין אצלך?

    השבמחק
  10. רשמתי לי. אחכה שיגיע לספריה. אשמח לעוד המלצות על ספרים. שלחתי הודעה.

    השבמחק
  11. כתבת מקסים, כרגיל. גם לי, לפני 17 שנה, זכורה אותה נעל עקב אדומה ובודדה, בין כל המוני הנעלים במצבור באושוויץ. ממש החיית אותה עכשיו מחדש בזכרון שלי. אמליץ לאמא, דור שני חי ובועט.

    השבמחק
  12. הספר כרגע אצל אמא שלך... :-)

    השבמחק
  13. שגיתה, בכיף אשמח להמליץ :-)

    השבמחק